måndag 11 april 2016

Twitter

Har säkert skrivit det förr men det känns aktuellt igen.
Jag följer med ganska stort intresse vad som händer i samhället.
Främst via twitter och andra kanaler på nätet.
Det är en djungel därute och man vet inte vad sant och vad som är falskt.
Jag vet inte heller och silar ganska mycket.
Det finns många med olika syften med deras inlägg på twitter
Jag följer höger och vänsterfolk.
Jag följer rasister och anti-rasister.
Det är lika roligt och intressant att läsa båda.
Jag ser kritiskt på allt jag läser.
Tror inte på mycket.
Är ju en riktig cyniker som tror det sämsta om allt.
Ser inte positivt på det som händer runt omkring.
Tycker vi är på väg mot avgrunden.
Det finns en hel del som gärna "dissar" folk och deras inlägg.
Det blir retweets från dom som är i zonen över godkända folk.
Har du gjort ett inlägg som tolkas som rasistiskt eller inte godkänt
ja då är du långt ifrån att vara med i zonen.
Ser att framför allt dom som tycker det är viktigt med en titel i det du gör
inte ser med blida ögon på folk som kommer med inlägg i deras debatt.
Säger du helt fel saker så blockas du blixtsnabbt av "eliten"
Så du hinner knappt bli ett troll förrän du hamnar på svarta listan.
Jag följde nyss en "doktor" som inte är en läkar-doktor utan en forskar-doktor
Där försöker alla smajla sig in för att bli retweetad så man får komma
in i gemenskapen.
Och alla stor-twittrare får massor av gillande trots bristen på bra inlägg.
Har du kommit upp så går det knappt att åka ur!
Jag försöker ifrågasätta saker som jag tycker är viktiga men det blir
ofta möta med tystnad.
Vet inte varför utan tror att jag inte är i zonen helt enkelt.
Vissa har åsikter som dom aldrig bli av med.

Kolla in Marcus Birro t.ex.
Killen var stor i media för att sedan göra något dumt och åka ur
med buller och bång.
Nu är han tillbaka på fel sida av media flödet och det är fortfarande
okey att ge han både sparkar och slag.
Men hyllas stort av vissa delar i samhället.
Och gillas han av främlingsfientliga människor så är han inte godkänd
av den så kallade eliten.
Däremot Jonas Gardell kan ju twittra precis vad som helst.
Alla skrattar eller gråter och gillar det han gör.
Inte ens ett superdåligt tweet nämns i kritiska ordalag.
Är du god så är du bäst.

Vi måste väl våga läsa och prata med alla.
Ifrågasätta allt och alla inte bara från ena hållet
Att blocka folk är bara fegt tycker jag.
**********
seeya


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!