söndag 18 december 2016

Förmildrande omständigheter

Jag undrar vad förmildrande omständigheter är?
Vad gör ett brott mindre avskyvärt?
Vad får våra domstolar att leta ursäkter till ett lägre straff?
Religion är uppenbart en bra ursäkt.
-Han kommer från en annan kultur!
Ålder är en solklar ursäkt.
- Han är ju bara 16 år!
Första gångs-förbrytare är en annan.
- Han har ju inte gjort detta tidigare!
Varför letar vi ursäkter hela tiden?
Varför får inte förövaren helt enkelt sona sitt straff?
Att spärra in barn i fängelser är inget jag vill vara med om.
Men dom ska definitivt inte få springa omkring och bara fortsätta.
Tvångsvård eller liknande.
Varför klarar en förövare av att begå brottet med berått mod
men inte ta straffet?
Att ta konsekvensen av sitt handlande?
Idag när allt fler människor ska skyddas av allt färre poliser och rättsväsende
så är det väl ännu viktigare med straff som visar att samhället inte
går med på vad som helst.
Varför är det ok eller förmildrande att begå brott i skydd av en påhittad gud?
Det är ju att vara galen!
Säters sjukhus med tvångsvård och särskild utskrivnings-prövning
är väl ett av straffen då?
Varför får jag begå brott om jag bara har "skäl" för det?
Jag som är frisk och kry och i rätt ålder har absolut ingenting att skylla på.
Då ska jag få det fulla straffet.
Jag vet att proffstyckare inte håller med och att hårdare straff inte hjälper.
Men spelar det verkligen någon roll?
Ska inte folk som inte kan vara bland andra människor helt enkelt tas bort?
Vi letar alltid efter ursäkter.
Jag vill att vi börjar ta ansvar istället.
Från dag 1 av vårt liv.
Lär barnen göra rätt så får dom en bra start på sitt liv.
Kolla runt omkring oss.
Detta kan ju bara inte fortsätt?
Tror du vi går mot en lugnare och säkrare värld med dagens synsätt?
Den segregation och annat som kapitalet och makten skickar oss mot
Det blir ju inte mer lugn och ro på våra gator och torg.
Värderingar är ett ganska hatat ord numera av vissa.
Jag tror vi måste börja skapa fler,nya och bra värderingar för vår värld idag
Inte den vi har haft!
****************
seeya




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!