onsdag 7 december 2016

Min musik

Att musik kan betyda så mycket är lite konstigt eller?
Vi använder musiken i en viss sinnesstämning.
Inte alla men vissa av oss.
Jag har låtar för alla tillfällen.
För gymmet, för bilen, för ensamheten, för sällskapet m.m.
En del låtar får mig att bli sorgsen.
Jag vet inte vad det är med dom men jag blir nästan gråtfärdig när jag hör dom.
Det kommer inga tårar men snudd på.
Och det är låtar som inte innehåller särskilt sorgsna texter.
Eller jag lyssnar inte så ofta på texten i en låt.
utom t.ex. När muren föll av Thåström
Vilken text!
Det finns massor med underbar musik som får mig att reagera.
Jag tänker ofta på olika människor när jag hör vissa låtar också.
Det kan vara människor som gjort avtryck i mitt liv på ett eller annat sätt.
Både på gott och ont.
Dark Necessities av Red Hot Chili Peppers är den senaste låten.
När refrängen kommer får jag gåshud.
Vet inte varför.
Har säkert hört den hundra gånger nu.
Samma sak varje gång.
The Healer med Santana/John Lee Hooker på ett annat sätt.
Porcelain med Moby är underbar!
Kiss them for me med Siouxsie and the Bandshee
Det finns så mycket underbara musik där ute.
Sen finns det helt annan musik för helt andra stunder också.
Jag har skivor som jag lyssnar ofta på sen jag köpte dom.
Judas Priest Unleashed in the East köpte jag i början på -80 talet.
Den lyssnar jag fortfarande på åtminstone 6-7 gånger varje år.
En av dom få skivorna som är kompletta från första till sista låt.
Back in Black är också komplett.
Hur många av dina favoritskivor är bra från första till sista låt?
Musik är en stor anledning till att njuta av livet.
En bra musikupplevelse har du med dig hela livet.
Jag har sett massor med härliga live framträdanden.
Monsters of rock på Råsunda 2 gånger!
Alla andra hårdrock konserter på Hovet.
R.E.M på Gärdet
Magnus Uggla som förband till Gyllene Tider på Gröna Lund
The Police 2 gånger!
Freestyle på Vikinga lunden i Älmsta!
Madonna, Cher, Markoolio, Britney Spears, Chris Rea,
Musik live är så mycket bättre än på skiva.
Sen finns det band som jag aldrig fick se och är lite ledsen för det.
Queen, Bowie, Ramones m.fl.
Jag upptäcker fortfarande bra musik.
Även om jag inte gillar dagens musik särskilt ofta.
Det är lite för mycket konsumtions musik för mig.
Det görs ganska få framtida klassiker numera
Eller har jag fel?
Musik ska ibland njutas ensam. Tänk på det!
*******
seeya



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!