tisdag 23 maj 2017

Manchester

Manchester!
Nästa plats för ondska!

När jag åker genom city med tunnelbana och ser alla folkmassor
särskilt runt T-centralen så tänker man självklart på att det kan hända
något när som helst.
Terrorn kan slå till överallt.
Och det saknas ju inte tillfällen för gärningsmännen.
Så detta är nog något vi får vänja oss med i framtiden.
Jag vägrar bli rädd för det.
Jag tänker fortsätta leva mitt liv.
Tänker självklart på dom drabbade och deras anhöriga.
Vi får den värld vi skapar.
Och låter vi dessa hemska människor få utrymme
så kommer dom slå till igen.
Jag har inget recept på hur vi ska slippa detta.

När jag ser nyhetssändningarna från dessa händelser
så slås jag av att det är karbon papper vid varje sändning.
Varje dåd och varje kanal låter likadant som förra gången det hände.
Lär vi oss ingenting när det händer hemskheter?
Lyssnar på terror forskare som får mycket utrymme i nyheterna.
Bör vi inte göra annat än att lyssna på dom?
T.ex. göra vad dom tipsar oss om!
Är det inte dags att vi tar oss i kragen och gör mer än vad vi gör idag?
Eller ska vi räkna med detta och ta detta som något vi får leva med?

Collateral Damage heter det va?

Vilka uppoffringar är du villig att göra för att få säkerheten
allt närmare 100 procent?
Övervakning? Kontroll?
Det är ju den nivån som vi måste enas om.
Den personliga integriteten är väl vad vi pratar om?
Jag vill prata straffskala också.
Men det är det inte många som vill.
Vad ska det skickas för signaler till ev. förövare?
Alla tycker detta är hemskt men hur många vill göra vad som krävs?
När exploderar nästa bomb på T-centralen?
*********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!