måndag 15 maj 2017

Tonys Grill

I serien blogg inlägg om mitt liv har turen kommit till:

Tonys Grill
Vad var Tonys Grill?
Jo en korvkiosk som gjorde avtryck i mitt liv.
Tony själv har jag inga större minne av.
Har ett svagt minne av en person som var där emellanåt
Men oftast eller nästan alltid så stod Bela där.
En kille med oerhört fula tänder och tveksam hygien.
Det var det man minns.
Men jag skulle känna igen han i en stor folkmassa på en sekund.
Jag åt inte så ofta på Tonys Grill.
Inte om man jämför hur ofta man var där i alla fall.
När Bela lagade maten så undvek man den så ofta det gick.
Ibland blev (fyll)hungern för stor bara.
Han lurade gärna kunder men man undrade om han bara "skämtade".
När man kom på fyllan och beställde en tunnbrödsrulle så sa han
ett pris för att se hur nykter man var.
Vet inte om någon verkligen blev lurad för jag "nyktrade till" fort
när han sa 80:- för en rulle.

Bela var en mytoman som fuskade i det mesta.
Han älskade att spela kort om pengar.
Vi hade en i gänget som kallades för Stenman.
Också han lite av en mytoman.
Dom två spelade då och då kort om pengar och båda sa att dom vann
en massa pengar av varandra.
(Stenman åkte tydligen in senare på tvångsvård för spelberoende.
Inte förvånad över den utvecklingen).
Han för-stekte hamburgarna och la dom i korvspadet i väntan
på nattkunderna från Lorry så han klarade rusningen t.ex.
Han påstod att han var ubåtsjägare i Boden när han gjorde lumpen.
Oerhört tveksamt om han ens var svensk medborgare.
Känns som om han kom från Marocko eller nåt sådant.
Han var ganska harmlös och trevlig i alla fall.

Varför Tonys Grill?
Det här var i början på -80 talet.
Jag tror jag började min tid här 1981 eller 1982.
Jag gick i Lötskolan och hade ingenstans att vara utan pengar.
Träffade några som hette Kenta och Filip (som heter Peter på riktigt).
Filip var nog den som jag tror var först här.
Det fanns en gräsplätt utanför grillen som man satt och snackade och rökte på.
Inne på grillen så fanns det två flipperspel och ett annat spel
Tror det var Asteriods men osäker.
När man ville träffa folk och hänga så blev Tonys det naturliga stället.
Vi blev fler och fler.
I samband med den här tiden så tog ju folk körkort.
Men nästan ingen hade bil eller råd att tanka.
Så en del kom i bil och körde ett varv runt grillen och tillbaka.
Vissa kom varje dag andra lite då och då.
Det här var långt före Internet och långt före tiden då 18 åringar
hade ekonomi förbi 2 veckor efter lön.
Man gick hit med  typ 10 kronor på fickan.
Då fick man välja mellan en pommes eller 2 flipperspel.
Det ena flipperspelet hade en funktion där "tiltfunktionen" mer eller mindre
var bortkopplat så man kunde lätt  ordna extralir med lite fysiskt fusk.
Tillhör du generationen som aldrig spelat flipper så tycker jag synd om dig.
Detta flipper kunde sysselsätta oss många timmar när vi hade det tråkigt.

Efter tiden som gick vid Tonys så blev vi fler och fler.
Folk kom från Solna och allt längre bort ifrån.
Som mest var vi säkert 30-40 personer där som hängde
Nästan bara på vardagar när inget annat fanns att föra.
På vintrarna var man där korta stunder bara.
Jag bodde under den här tiden i Hallonbergen och hade en 15-20
minuters promenad till Tonys.
Men eftersom inga mobiltelefoner fanns och dom fasta telefonerna var
dyra eller upptagna av en bror eller mamma så var det bara att kanta ner till grillen.
En del kom alltid tidigt och andra sent på kvällen.
Ibland satt man själv där och rökte en bra stund innan andra kom.
Man ville ju inte missa något kul.
Kärlekspar bildades också på Tonys.

När alla slutade gå till Tonys minns jag inte men det spelar ingen roll.
Jag vet bara att tiden på Tonys är ett minne i livet.
Ibland så startades en massa äventyr här.
Det var som en slags ungdomsgård.
Det var slagsmål där ibland också.

Adressen hit är/var: Kanalstigen i Sundbyberg.
Mittemot nr.36 ligger en liten berså. Den är nästan som ett minnesmärke
över en tid som ibland saknas.
Men det är ju bara nostalgi som gamla håller på med.

Jag tror ändå att många unga idag är lite avundsjuka på att vi faktiskt
gjorde saker som att bara "hänga" tillsammans ute i valfritt väder.
Istället för att kolla sociala medier.
Men å andra sidan så skriver ju jag här.

p.s Tack Tonys Grill och alla som jag minns från den tiden
Kenta, Acke, Filip, Stenman, Björne, Peltan, Walle, Omar, Fredrik, Pågen, Crille,
Kenta, G Holm, Åsa, Monika, Isa, Sigge, Nina, Gillan, m.fl.

not: Jag har redan bloggat om den här grillen upptäckte jag.
       2013 gjorde jag det! Glömt bort!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!