fredag 4 april 2014

Fotboll och samhälle

En dag som detta är det lätt att i samband med fotboll uttala sig om
våld och andra hemska saker.
Det är en pappa till barn och en sambo som gott bort.
Som har blivit utsatt för det meningslösa våldet.
(som om det finns något annat våld)
Och jag följer en massa media som vill dra sitt strå till stacken
över vad som kan göras och inte göras.
Vem som är boven i dramat!
Alla har sina åsikter (helt rätt till dom) och alla har sina recept över lösningar.

Det är frustrerande hos en sån som mig att höra folk som inte vet vad
det handlar om uttala sig i saker dom inte har en aning om.
Jag hör det på bussen, på jobbet, hemma ja överallt.
ALLA har en åsikt och där får man vara så fördomsfull som man
annars absolut inte får vara.
Du får inte bunta ihop några andra grupper än supportrar utan att det skrivs om det.

Om en vänsteraktivist slänger en tegelsten på en polis får då alla skulden?

Jag ansvarar för mig själv
och har en moralisk skyldighet att se efter mina medmänniskor runt omkring.
Men jag kan ju inte gå runt och förklara för folk vad dom får och inte får göra.
Det måste ju finnas (nu kommer mitt favoritord) sunt förnuft!

Varför vågar ingen säga till?
Jo det är ju självklart för att när jag säger till någon så är det mitt fel.
Eller jag ska inte lägga mig i!
Eller bry dig inte så j-vla mycket.

När någon säger till dig om din uppfostran av ditt barn, hur reagerar du då?
Hur många skulle säga till då?
**********************
Jag säger det så här.
Jag har inget som helst förtroende av vårt rättsamhälle.
Jag litar inte ett skit på att vår polis eller domstolar gör ett bra jobb.
Varför då?
Jo för att dom är också ett genomsnitt av vårt samhälle.
Dvs. att inte ta ansvar, inte ta kritik och att inte använda sunt förnuft.

**********************
Att fotbollssupportar alltid skyllt på polisen är ju också komiskt.
För vilken polis slänger första sten?
*********************
Vi har det samhälle vi förtjänar överallt.
På dagis, i skolan, på arbetet, på stan och givetvis på fotbollsmatcher.
Och detta kommer att ske igen och igen och igen!

Jag känner en djup sympati för Myggan´s familj och anhöriga, vänner m.m.
Men tyvärr så händer sånt här hela tiden.
Nu råkade det vara en vanlig supporter som fick sätta livet till.
Men när någon blir knivskuren utanför krogen så vill ingen göra någonting.
Eller när en lärare blir slagen av en elev så "ska han tåla det".
Eller Hampus Hellekant(hette han inte så?) kastar sten på polisen
så är det polisen som får skit och gör fel!
***********************
Tyvärr går allt detta som en röd tråd genom samhället.
Och så länge vi blundar eller stoppar huvudet i sanden så fortsätter det.
Och alla som tror att hårdare tag inte hälper tja dom får väl fortsätta tro det.
Jag hoppas bara inte dom blir drabbade.
Eller jag vill ju inte att någon ska bli drabbad.
För då får dom ju se hur hemskt vårt rättsmaskineri fungerar.
Jag undrar verkligen om jag skulle gå till polisen om det hände mig något?
********************
På söndag ska jag åka till Gävle och se fotboll.
Jag älskar fotboll och hatar ingen eller inget(undantaget Ravioli).

Seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!