måndag 28 april 2014

Våld!

Herregud va mörkrädd jag blir av vissa människor som yttrar sig i samhället.
Plats: Vårt lunchrum
Närvarande: Jag och några arbetskollegor (knappast kamrater) samt deras chef.
Vi kan kalla henne Karin eller Carin eller tja vad ni vill.
Person 1 börjar konversationen med
- Dom ringde från skolan idag och sa att min son har sparkat på en lärare.
Jag reagerar blixtsnabbt och instinktivt
- Va sa du att han gjorde?
Person 1:
- Ja han fick inte tillräckligt med uppmärksamhet och då sparkade han på läraren.
- Okey vad händer nu då,svarar jag
- Tja vi får väl se om det händer något svarar person 1
- Jag hoppas att läraren inte tolererar detta utan går vidare med ärendet svarar jag då.
Det är nu den tysta chefen till person 1 (som vi kan kalla Karin)
kliver in i samtalet med följande ord.
- Lite våld är väl okey,det är ju inte så farligt.
Då fullkomligt exploderar jag!
- Va!
Känner att min ilska är fullständig nu.
Det blir en sekunds tystnad runt bordet innan jag kommer till sans.
- Så du tycker på fullt allvar att våld ska tolereras?
Svaret kommer att:
- Lite våld för uppmärksamhet är väl inte så farligt.

Där och då tystnade jag för att jag var för arg för att fortsätta tänka rationellt.
Hade god lust att svara med våld,för det ska ju tålas!
Men eftersom jag inte tror på våld så fanns ju inte den möjligheten.

Är det bara jag som ser förfallet av hela samhället i detta?
Var f-n är vi på väg?
Ska barnen i vårt samhälle "uppmuntas" till att våld kan vara en lösning?
Vad är början respektive slutet på det?

Jag är jättearg!
Och jag kommer inte kunna fortsätta med en sund relation till den människan.
Vi har varit på kollisionskurs tidigare för hennes "trädkramar-idéer".

Vart är vi på väg?
Det är inte en fråga för programmet "På Spåret"
utan en fråga för alla som vill ha ett samhälle med empati och omtänksamhet.
Säg nu inte att det är skillnad på våld och våld!
För då blir jag galen!
Vi ska ALDRIG acceptera våld.

För då ser jag ingen annan väg än att ursäkta alla som vill få sin vilja fram
har ett vapen vi alla inte vill lyfta.

Carin eller Karin som vi kan kalla henne du är åt helvete fel ute!
******************
Seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!