torsdag 22 juni 2017

Konst



Vad jag tycker om konst och kultur?
Inte som dom flesta kanske.
Var på Millesgården med jobbet häromdagen.
Förstår i stort sett ingenting av denna sorts konst.
Och det är ju bra att det finns gott om folk som gillar konst.
Men det finns ett men i mina ögon.
Varför ska skattebetalare finansiera detta?
Varför inte kultur vara mer självfinansierande?
Är detta för alla?
Vilken förortsmamma lägger 150:- på en entré biljett till Millesgården?
Har inte hon viktigare saker än så att lägga pengar på?
Vi har skatt för t.ex. vår välfärd.
Är detta välfärd?
Är inte fri tandvård bättre?
Vi måste ju våga ställa saker mot varandra eftersom vi bara har ett visst antal kronor.
Ska jag betala för att en målare ska få uttrycka sig i sin konst?
Som dessutom bygger på smak och omdöme.
Är detta hälsa som t.ex. idrott är?
Vad skulle världen sakna om Millesgården tog 800:- i entré?
Är det inte bättre för välmående med fri dans eller musik?
Varför ska det kosta 800:- för att se Iron Maiden men ingenting för
att lite tavlor hängande på en vägg?
Millesgården är för dom rika tycker jag också.
Vackra konstverk men det finns det fler och bättre av på andra håll.
Låt konst och kultur bekosta sig själva!

Millesgården är ju inte min favorit precis
**********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!