onsdag 7 juni 2017

Mina cigaretter

Att röka dödar!
Det vet alla! Jag också.

https://www.youtube.com/watch?v=1JobYlUNpiE

Själv började jag tjuvröka vid 14-15 års ålder (runt -78).
När jag gick ur gymnasiet så blev det på riktigt.
Rökte sedan stadigt tills 2006 tror jag.
En del små försök utan framgång i att sluta hände då och då.

I min ungdom så var det fint att röka.
Bioreklam och reklam överallt om hur positivt det var med rökning.
Ernst-Hugo Järegård sa på filmduken
- Prince.......för en riktig man !

Min mamma och pappa rökte inte.
Farsan tog en cigarr vissa få tillfällen.
Men dom hade cigaretter hemma för att bjuda på när folk kom över.
Där tog jag en cigg då och då.
Mamma ifrågasatte att jag luktade rök.
Men det skyllde jag bara på att Kenta röker ju.
Så det är väl inte konstigt att jag luktar rök.
Jag var väl aldrig någon stor-rökare men 15 cigg om dagen blev det ofta.
Ett paket räckte nog nästan i två dagar i snitt tror jag.
Förstod aldrig mina föräldrar eller förträngde dom bara?
Det är saker vi aldrig får veta tror jag.
För jag vill inte på deras ålders höst lyfta på mattan
och prata om saker som vi i vår familj alltid sopade under mattan.
Jag gick upp 10 kilo den dagen jag slutade röka och det fick jag höra
av framför allt min mamma.
-Va tjock du har blivit!
Jag kunde ju inte säga att det är för att jag slutat rökt.
Jag vill inte förstöra den illusionen min mamma har att jag aldrig varit rökare.
Hon brukade skryta på släktträffar att hennes söner aldrig har rökt
Då blev jag tyst kan jag säga.

Min favorit släkting mormor visste att jag rökte.
En gång i veckan när jag var där och käkade så röktes det.
-Så klart du ska ta en cigg brukade hon säga.

Jag är tacksam för att min dotter sa att slutar du röka,
så slutar jag bita på naglarna!
Tack för det min dotter!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!