onsdag 23 januari 2013

Gott exempel

Att föregå med gott exempel.
Ska inte vissa typer av människor/yrkeskategorier ligga lite över andra
i skalan där vi föregår med gott exemåpel?
Ska inte alla som kör i yrkestrafik visa gott föredömme i trafiken vad det gäller
körning,nykterhet samt visa hänsyn mot gång/cykeltrafikanter?
Ska inte det gälla alla "grupper" även min egen?

Polisen!
Ska vi inte känna oss säkra att polisen inte sysslar med brott själva.
Ska vi inte kunna få hjälp av polisen när vi blivit utsatta för brott?
När en polisman t.ex. våldtar en kvinna eller mördar,misshandlar eller utsätter en
annan människa för ett allvarligt brott,är inte det då värre?

http://www.dn.se/ledare/signerat/nora-nar-samhallet-gor-ont-mycket-varre

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16046307.ab

Tja fallet är ju löst och han fått sitt straff.
Men är det tillräckligt?
Har samhället visat att detta tolererar vi inte?


Den här mannen bör aldrig få komma ut!
I alla fall om jag får bestämma!

Tillbaka till gott exempel.
När jag häromdagen var ute och körde bil så låg det en bil väldigt nära mig.
Jag blev irriterad över avståndet och tänkte att om jag bromsar så kör bilen bakom
mig in i mig med dunder och brak.Det var mörkt så jag kunde inte se vad det var för bil.
Efter en lång stund så kommer det en avtagsväg med en väjningsfil till vänster.
Det är en klar markering i gatan att vänster fil svänger till vänster.
Bilen bakom mig byter fil och gasar på,
kör rakt fram i sväng-filen och tränger sig in före mig i min fil.
Det är en polisbil med en ensampolis som pratar i mobiltelefon.
Jag kör bakom honom och ser hur han kör.
Han blinkar inte när han svänger, han kör fort.
Vid det här laget så är jag arg,så jag kör för fort jag med för att se vad han hittar på härnäst.
det går åtminstone i 65 kh/h på en 50 väg.
När vi når en rondell så tränger han sig helt sonika in i rondellen och kör ifrån mig.
Utan blinkers så svänger han sedan vidare.
Det var inte bara jag som fick väja för honom.
Inga sirener eller lampor var under hela tiden påslagna.
Och som sagt ensam med mobil mot örat.
Hur ska folk få respekt mot lagar,regler och polisen efter ett sånt beteende?

Men det är inte bara polisen som inte föregår med gott exempel.
Det finns många andra.
Kyrkans män/kvinnor och våra folkvalda bör tänka vad dom håller på med t.ex.
Återkommer i ämnet.
*****************
Seeya..............



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!