fredag 18 januari 2013

Service i Sverige?

Vad är ett serviceyrke?
Det pratas vitt och brett om serviceyrken i Sverige.
Om att ingen vill ha dom och ingen kan få dom m.m.
Men vad är ett service yrke?
Ordet service betyder?
Jag upplever mig få väldigt dålig service inom i stort sett alla områden idag.
På restaurang -
                      Vågar man knappt ha en åsikt om det inte är vad man betalar för.
                      Och man kommenterar gärna om maten är god.
                      Men annars?
                      Jag har i alla fall slutat ge dricks om servicen är dålig.
                      Så där har man chansen ändå att uttrycka sig.
                      Men vad ingår i priset?
                      Vad ska man kunna begära utan dricks?
I affären -
                      Vilken service ska jag kunna förvänta mig där?
                      Ingen alls har jag lärt mig.
                      Jag är glad om jag får betala vad som står på prislappen.
                      För om dom har tagit för mycket betalt så är det bara ett  - oj då .
                      som kommer från expediten.
                      Men om jag "glömmer" betala då är det stöld.
                      T.ex. en vara ligger kvar i kundvagnen.
                      Varför är det stöld ena vägen bara?
                      Och när jag betalar så säger dom flesta kassabiträdena
                      -Varsågod när jag får tillbaka mina växelpengar.
                      Ska jag säga tack för att jag får tillbaka min pengar?
                     Det är ju hen(oj då där kom den!) som ska säga tack för att jag handlar där!
                     Jag är ju kund!
                    Det är ju jag som betalar.För sas det att kunden alltid har rätt,vad hände med den?
På Banken -
                     Den ska vi ju inte ens prata om. Jag får ju inte ens göra vad jag vill med mina pengar
                     Att inte bankhatet är större i Sverige är en gåta.
                    Hoppas på en revolution inom kort där.
                    Men är det någon som någonsin fått service på en bank?
Tandläkaren -
                     När du är 5 minuter sen så får du betala.Men tvärtom? Jag har aldrig fått
                     kompensation för en sen tandläkare.
Tja så här är det inom dom flesta områdena och dom flesta ställena. Bevisa gärna motsatsen.
Men med handen på hjärtat så är det ju så att finns det något ställe så kommer man ihåg det direkt.
Mitt minne är från JC i Gallerian/Stockholm. Där får jag service. Jag har köpt byxor där sen ett
par år tillbaka och kommer fortsätta göra det tack vare servicens skull!

USA som i väldigt många svenskars ögon är ett väldigt dåligt land får man jättebra service inom
dom flesta områdena. Ja jag vet att lönerna är usla. Men dricksen är väldigt hög så dom flesta
tjänar ändå skäligt. Vi har ingen större konkurrens inom många branscher men det skulle kunna bli det med bättre service.
Jag ger rikligt med dricks i stort sett överallt när jag är i USA. 15% är ju det man ska lägga men det
blir både mer och ibland mindre......
****************
Kan inte släppa bilden fyra "grabbar" stympar en katt
***************
Att självaste Kattis Ahlström går i Janne Josefsson fällan är en gåta för mig!
***************
Nu kommer det fram mer och mer info om incidenten med tåget i Saltsjöbaden!
**************
Seeya......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!