måndag 9 september 2013

filmdax



Braveheart – från 1995 med och av Mel Gibson är ändå ett mästerverk.
Musiken är sådär fantastisk som filmmusik ibland kan vara.
Kostymerna, scenerna, skådisarna (nästan alla) är suveräna.
En del scener med Mel kan vara lite för mycket ibland.
Men jag köper det med.
Den här filmen är en av få som jag fortfarande kan nästan känna en tår komma av.
Historien är lite väl ”uppumpad” kanske men
som en slags riddarfilm och inte en historielektion är den suverän.
Ger den såklart 5 av 5 i betyg.
Den här filmen bör alla se även dem som inte gillar den!         
 


The Proposition – från 20005 med en bra Guy Pearce i huvudrollen.
Filmen är säkert hyllad av alla kritiker för det brukar denna typ av filmer vara.
Och den är hyfsad sevärd men den lyfter liksom aldrig.
Bra kostymer.
Bra skådisar överlag och det verkar ganska trovärdigt på något makabert sätt.
Men den får bara betyget 2 av 5.
Godkänd!
För jag kommer aldrig se om den.
Den är liksom för seg och ganska förutsägbar.   


Det Vilda Gänget – The Wild Brunch från 1969 ett riktigt mästerverk.
5 av 5 solklart!
William Holden , Ernest Borgnine , Robert Ryan och många fler.
Filmen har inte en dålig sak i sig.
Och ska du se en western film så måste du se denna eller det andra mästerverket i genren. Återkommer troligen om den.
Sam Peckinpah är kanske tillsammans med Kubrick den störste av dem alla av filmskapare.
Jaja Ingemar Bergman . Nej tack!
Men jag har set denna så många gånger nu
och jag tröttnar inte en på ett tag.
Se den genast och se den igen och igen!

U-Turn – Med en massa bra skådisar.
Första gången jag såg filmen var den en 4:a men det betyget sjunker för varje gång jag ser den.
Nu är den nere i 2 av 5 .
Sean Penn är behållningen tillsammans med Billy Bob Thornton.
Se den tycker jag för första gången var den som sagt riktigt bra.    
***************
seeya............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!