onsdag 14 september 2016

En feg chef

Är en feg chef värre än en dålig chef?
Är det värre att försöka slippa konflikten än att ta den?

Jag tycker det värsta och det sämsta med en chef är den
som inte vågar ta tag i problemen.
Varför har vi chefer?
Vad är dom till för?
Jag tycker att en chef ska göra väldigt mycket.
Men en del är att motivera och inspirera mig att göra ett bra jobb.
Att våga ta konflikter mellan folk som har hamnat i dispyt med varandra.
Att slå näven i bordet och staka ut riktningen för vilken väg gruppen skall gå.
Att vara lyhörd men bestämd över hur saker och ting ska vara.
Ta ansvar över gruppen och ge gruppen förutsättningar att nå målet med arbetet.
Sen är det självklart massor med saker fler än dom jag skriver om här

Min chef fyller inte många av dessa kriterier.
Så fort det blir problem så drar hon sig undan och hoppas på att allt löser sig.
En struts-mentalitet utan dess like.
Jag har haft massor med dåliga chefer.
Det är inte lätt att vara chef.
Men då ska man inte vara chef!

Min chef (Vi kan kalla henne Annika.) har bestämt sig
för att den person som skriker mest och högst ska bli mellan chef.
(Vi kan kalla henne Elin.)

Annika vill inte vara min chef men hon fick mig och min kollega
slängd i knät för en chef över 2 stycken behövs ju inte.
Men nu orkar inte min chef att vara vår chef.
Utan nu kommer den mest skrikiga tjejen på mitt jobb Elin.
Och bråkar om att hon inte går med på ditt och datt.
Då kommer Annika på att Elin kan ju bli chef över mig och min kollega.
Till saken hör att vi direkt ogillar Elin och hennes domderande över
hela vår arbetsplats.
Dessutom när hon levererar beslutet så sitter Annika och Elin
och tar in mig och framför informationen.
Och sedan frågar mig vad jag tycker.
Bra där!
Hur ska jag kunna vara konkret och ärlig i den situationen?
Jag kan ju inte såga Elin där och då.
Om hon ska bli min framtida chef.
Och ingen har berättat för mig att Elin har rätt utbildning.
Hur ska Elin kunna vara en rättvis chef mot oss två.
Hon VET att vi direkt ogillar henne.
Hon som alltså ska sätta våra löner och ha utvecklingssamtal med oss!
Alltså hur tänker vår chef Annika?
Hur kan kan man vara så arrogant och ryggradslös mot oss?

Jag passade på att skriva en lista med två kolumner.
En med Elin´s fördelar som ev. chef
Och en med nackdelar .
Det blev 0 fördelar och 10 nackdelar.
Det finns inte en enda fördel med att Elin blir chef.
Hon har helt enkelt inte kompetensen.

Jag tror jag vet vad dom egentligen är ute efter.
Att jag och min kollega säger upp sig.
Men se det tänker jag inte göra.
Jag tänker ta fighten och sätta mig på tvären så mycket det någonsin går.
För det ska kosta.
Och min nuvarande chef som skulle vara närvarande idag på förmiddagen
för frågor och diskussioner.
Är bara borta!
Ingen vet vart hon är.
Snyggt att hålla sig borta dagen efter hon har levererat ett besked hon VET skapar problem

Detta är bara början!
Min fega ryggradslösa chef måste någon gång möta mina åsikter!

p.s. jag har just nu känslan i kroppen av att  just ha fått sparken.
så här kände jag dom två gånger det har hänt.

To be continued......................
********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!