måndag 5 september 2016

Smeknamn

Har du ett smeknamn?
Är det någon som döpt dig utan att du velat det?
Jag kallades för Frasse en gång i tiden.
Det finns dom som gör det fortfarande.
För mig spelar det ingen större roll.
Men för vissa andra spelar det roll.
Min brorson´s dotter fyller år idag.
Hon kallas för Flisan.
Undrar om hon gillar det?
Min farsas fru har ett smeknamn på henne som hon inte gillar.
hon börjar nästan gråta när hon blir kallad för det.
Min dotter hade också det smeknamnet på sig av henne.
Synd att jag inte fick reda på vad hon tyckte innan det var överspelat så att säga.
Tycker vi ska respektera vad folk tycker när dom får höra sitt smeknamn.
Alltså ta reda på om folk gillar det du kallar folk för.
Det får en att tänka lite mer på "negerboll-debatten".
För mig är det inte viktigt vad saker kallas men blir någon ledsen så
varför ska vi såra någon.
Men vi ska vara försiktiga på alla sätt och inte bara skrika "kränkt"
så fort vi pratar lite konservativt eller liknande.
Jag tycker allt fler ropar just kränkt!
Och det gör mig avtrubbad.
Men såra inte folk!
*********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!