lördag 10 september 2016

Publicera

När media väljer vad som ska publiceras och inte.
Vad utgår dom då ifrån?
Vad är nyhetsvärde och inte?
Vad får dom att tro att detta är viktigt att förmedla och detta inte?
Jag undrar varför en död pojke på en strand i Grekland är viktig.
Men inte alla svältande barn i Afrika.
Eller all denna djurplågeri som pågår i stora delar av världen.
Jag får mängder av inlägg på t.ex. Facebook där djur misshandlas.
Men det kommer aldrig från dom stora nyhetssajterna.
Utan det är alternativ media eller organisationer eller privatpersoner
som lägger ut detta hemska.
Jag försöker se en dela av detta men gråter för ofta när jag hör en hund
skriker av att läggas i en kokande gryta av ett gäng kineser.
Eller spanska tuffingar som misshandlar en stackars tjur.
Eller svenska svin som skapar hundslagsmål med pitbulls.
Jag förstår inte varför vi inte är mer intresserade av vissa saker än vi är.
Varför räcker vårt samvete bara till barn i vårt närområde typ?

Jag skiter inte i människor som kommer till skada men jag
känner mig mätt av det som media försöker göra.
Lägga viss passande säljande samvete i mina/våra händer.

Jag fattar inte varför media spelar hjältar när det bara
handlar om att sälja och få igång samvetet åt ett visst håll.

Men det är ju cynikern i mig som vaknar.
För mig är dom oskyldiga djuren bra mycket mer värda än
vad dom är idag.
Vi är skyldiga att ge djuren ett värdigt liv även om
vi ska äta upp dom.

Jag har svårt att känna sympati för mänskligheten när
vi beter oss som vi gör.
Jag är lika skyldig som alla andra i vissa avseenden.
*******
seeya



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!